Telah berkata Imam Hanafi : (TIDAK AKAN HILANG PEMILIKAN
WAKIF DARIPADA HARTA WAKAF MELAINKAN APABILA DIHUKUMKAN OLEH HAKIM/QADI[1]
ATAU DIKAITKAN DENGAN KEMATIANNYA DENGAN BERKATA : “APABILA AKU MATI, AKU
WAKAFKAN RUMAH INI KEATAS INI)[2]
Dan telah berkata Imam Abu
Yusuf : (HILANG PEMILIKAN WAKIF TERHADAP HARTA WAKAF DENGAN KATA2
WAKIF ITU(IJAB)[3].
Dan telah berkata Imam Muhammad : TIDAK AKAN
HILANG HAK PEMILIKAN WAKIF TERHADAP HARTA WAKAFNYA SEHINGGALAH WAKIF
MENYERAHKAN HARTA TERSEBUT[4])
Telah berkata Pengarang kitab :
Wakaf dari sudut bahasa membawa maksud menahan/menegah. Seperti berkata: “Aku
mewakafkan binatang ini”. Atau menggunakan lafaz ‘AWQOFTUHA’(aku mewakafkannya)
membawa maksud yang sama. Dan wakaf dari sudut syara’(istilah) di sisi Imam Abu
Hanifah: “Menahan harta wakaf dalam pemilikan WAKIF dan diberikan manfaat kepada
MAUQUF ‘ALAIH”. Maka samalah seperti pinjaman[5].
Kemudian, dikatakan(pendapat yang dhoif) : Manfaat itu adalah perkara yang
tidak wujud(tidak dapat dirasai dengan pancaindera). Oleh kerana manfaat itu
adalah perkara atau benda yang tidak wujud,maka memberi dengan benda yang tidak
wujud adalah tidak sah. Maka,menurut pendapat yang dhoif ini,pendapat Imam
Hanafi adalah tidak sah[6].
Dan pendapat yang rojih(kuat) : Wakaf itu dibolehkan di sisi Imam Hanafi tetapi
ia adalah aqad yang GHOIR LAZIM[7]
seperti pinjaman[8]
[1]
Contohnya apabila hakim berkata : “Sekiranya kamu mewakafkan barang ini, harta
ini bukan lagi milikmu”.
Apabila hakim
kata begitu, maka jatuhlah hokum wakaf (hak pemilikan) WAKIF tersebut kepada
MAUQUF ‘ALAIH. Selagi mana harta wakaf itu tidak dihukumkan oleh hakim, maka
barang itu masih menjadi milik WAKIF tersebut walaupun WAKIF tersebut telah
mewakafkan barang itu kepada MAUQUF ‘ALAIH.
[2]Apabila
WAKIF berkata : Apabila aku mati,rumah ini aku wakafkan kepada kamu”.
Maka,harta WAKAF berpindah pemilikan apabila sah kematian WAKIF. Bermakna,jika
WAKIF mewakafkan harta,ia belum dimiliki oleh MAUQUF ‘ALAIH sehingga WAKIF
benar2 telah mati.
[3]
Contohnya : Aku wakafkan rumah ini kepada kamu”. Maka waktu itu juga telah
hilang pemilikan WAKIF keatas harta tersebut. Dan hak pemilikan tersebut
menjadi hak milik MAUQUF ‘ALAIH tanpa menunggu keputusan daripada hakim/selepas
kematian WAKIF.
[4]
Apabila WAKIF telah TASLIM/MAUQUF ‘ALAIH telah QABAD, maka WAKIF telah memberi
wilayah(pemilikan) harta tersebut kepada MAUQUF ‘ALAIH.
[5]Which
is,kita memberi manfaat sesuatu barang tu kepada orang lain,tapi barang tu
masih milik kita.(just benefit)
[6]Pendapat
yang dhoif ini berkata bahawa pendapat Imam Hanafi(memberi manfaat kepada
MAUQUF ‘ALAIH) adalah tidak boleh.Memberi manfaat disisi Imam Hanafi adalah
benda yang tiada. Maka,memberi dengan benda yang tiada adalah tidak boleh.
[7]Iaitu
aqad yang boleh dirujuk balik. Iaitu WAKIF boleh menarik balik harta yang telah
diberikan kepada MAUQUF ‘ALAIH.
[8]
Iaitu apabila kita memberi pinjam kepada orang, kita boleh mintak balik sebab
barang tersebut milik kita.
No comments:
Post a Comment